Ministerija inicijuoja viešas konsultacijas dėl švietimo sistemos duomenų teikimo apimčių

Ministerija inicijuoja viešas konsultacijas dėl švietimo sistemos duomenų teikimo apimčių

2024-09-05

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija laikosi praktikos visą esminę informaciją apie bendrojo ugdymo mokyklas, jų veiklos rodiklius pateikti viešai. Tokia informacija yra visiems laisvai prieinama Švietimo valdymo informacinėje sistemoje internete. Visuomenėje kilus diskusijai apie platesnės apimties duomenų viešinimą, jų panaudojimo aplinkybes ir keliamas rizikas, ministerija inicijuoja viešas konsultacijas su suinteresuotomis visuomenės grupėmis apie švietimo duomenų viešinimo apimtis, kurios atitiktų viešą interesą ir užtikrintų privačių duomenų saugumą.

Nacionalinė švietimo agentūra nuo praėjusių metų rengia ir skelbia viešai prieinamas mokyklų informacines korteles. Jose pateikiami kiekvienos mokyklos  lyderystės ir vadybos, ugdymo proceso, pagalbos mokiniui, ugdymo rezultatų rodikliai. Viskas yra prieinama Švietimo valdymo informacinėje sistemos (www.svis.smm.lt) Mokyklos švietimo stebėsenos būtinųjų rodiklių skiltyje.

Nuo šių mokslo metų neskelbiami labai specifiniai mokyklų duomenys: mokinių, laikiusių brandos egzaminus ir gavusių tam tikrus vertinimus, skaičiai, o detalias ataskaitas ir toliau gauna tiesiai kiekviena mokykla apie savo mokinius – naujausios mokyklas pasiekė šiandien. Tai vienintelis skirtumas, lyginant su ankstesniais metais. Šių duomenų viešinimas yra jautrus, nes dalyje mokyklų kai kuriuos valstybinius brandos egzaminus laiko vos vienas kitas mokinys, ir viešai paskelbus rezultatus, mokinio įvertinimas tampa žinomas kitiems. Susidaro galimybė identifikuoti konkrečius mokinius ir mokytojus.

Apie šias problemas ne kartą kalbėjo mokyklų vadovai. Jie pabrėžė viešai skelbiamos jautrios informacijos daromą spaudimą mokytojams ir mokiniams bet kokia kaina siekti kuo aukštesnio rezultato. Tačiau ne tik egzaminų rezultatai rodo mokyklos darbo sėkmę. Švietimo bendruomenė ne kartą kėlė klausimą dėl mokyklų reitingavimo kriterijų ir metodologijos, kuriuos kuriant ji nedalyvavo, o susiformavusi mokyklų vertinimo praktika sukūrė neobjektyvų situacijos vaizdą.

Atsižvelgiant į tai, kad išplėstinės apimties duomenų viešinimas kelia klausimų, susijusių  su privačių asmens duomenų atskleidimo rizika ir neobjektyviu švietimo sistemos įstaigų reitingavimu, neatspindint geros mokyklos standarto visumos, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija inicijuoja viešas diskusijas dėl švietimo duomenų viešinimo apimčių bei įstaigų vertinimo kriterijų. Į šias konsultacijas bus kviečiami švietimo bendruomenės, tėvų organizacijų, viešosios informacijos rengėjų, skaidrumo priežiūros organizacijų bei teisininkų atstovai. Tikimasi, kad tokios konsultacijos padės rasti sprendimus, atitinkančius viešą interesą.