Birželio – rugpjūčio mėnesiais Tokijuje, Kiote, Hirošimoje ir Fukuokoje vykstančiame 20-jame ES kino dienų festivalyje pristatomas vaizdo menininkės, režisierės Emilijos Škarnulytės eksperimentinis dokumentinis filmas „Kapinynas“ (2022, 60 min. Just a Moment (Lietuva), Mer Films (Norvegija).
Nuo etruskų civilizacijos griuvėsių ir paskendusių miestų iki moderniausių požeminių branduolinių atliekų saugyklų režisierė Emilija Škarnulytė fiksuoja pastangas palaidoti tai, kas nemiršta. Posthumanistinę mitologiją tyrinėjanti audiovizualinė kelionė – filmas „Kapinynas“ – kreipia dėmesį į gamtos ir žmogaus sąlyčio, branduolinės energetikos, klimato kaitos temas.
„Kapinyno“ premjera Japonijoje įvyko birželio 3 ir 8 dienomis Tokijuje, Nacionaliniame kino archyve. Premjerose dalyvavusi filmo prodiuserė Dagnė Vildžiūnaitė susitikimuose su žiūrovais pasakojo apie 7 metus trukusį kūrimo procesą – menininkės tyrimą, kurio rezultatas – asociatyvus, meditatyvus filmas, išeinantis už įprastinio dokumentikos žanro ribų.
Birželio 21 ir 22 dienomis Kioto muziejaus Kioto kino archyvų salėje filmą pristatė režisierė Emilija Škarnulytė. Filmas parodytas kino koncerto forma, pritariant Jokūbo Čižiko – Techniseptic gyvai atliekamai elektroninei muzikai.
Japonų žiūrovams režisierė papasakojo savo šeimos istoriją, pastūmėjusią ją domėtis branduolinės energijos tema, kalbėjo apie filmo struktūras, kurių viena – urano panaudojimo ciklas: išgavimas iš žemės, naudojimas, įrengimų išardymas ir atominių atliekų laidojimas giliai žemėje – ten, iš kur jis atėjo, tik po žmogaus prisilietimo tapęs daug pavojingesnis.
Pasak režisierės, „Kapinyno“ rodymas Japonijoje labai svarbus ir prasmingas. Tą patvirtino aktyvi japonų auditorijos reakcija susitikimuose su režisiere ir kompozitoriumi bei muzikos atlikėju. Po peržiūrų žiūrovai kėlė daug klausimų globalios politikos, Lietuvos ir pasaulio ekonomikos, energetikos, žmonijos ateities temomis. Tarp žiūrovų buvo šeimų, nukentėjusių nuo Hirošimos atominio bombardavimo, jie pripažino, kad stebėti kai kurias filmo scenas buvo nepaprastai skausminga. Kartu jie įvertino filmo vizualinį grožį, pabrėžė gilų gyvai atliekamos muzikos poveikį.
Vienas iš filmo garso takelio kūrėjų Jokūbas Čižikas įvardijo pagrindinius muzikinio audinio elementus – filmavimo vietose eksperimentiniais prietaisais užfiksuotus elektromagnetinius laukus, aplinkos garsus, žmogaus kūno sąveikos su aplinka bei dirbtinio intelekto apdorotus balso duomenis.
Filmą „Kapinynas“ Japonijoje pristato ES kino dienų festivalis ir Lietuvos kultūros atašė Japonijoje bendradarbiaujant su Nacionaliniu kino archyvu Tokijuje, Kioto muziejumi, Fukuokos viešąja biblioteka, Lietuvos kino centru, Lietuvos kultūros institutu, remiant EU-Japan Fest ir Lietuvos užsienio reikalų ministerijai.